Caroline Henderson
Jazz, Love &
Henderson
Sony Music 2012
Caroline Henderson patrí
bezpochyby k najvýraznejším škandinávskym jazzovým vokalistkám posledných
desaťročí. Napriek tomu, že kariéru jazzovej speváčky začala až po štyridsiatke
(dovtedy sa venovala výhradne popu), má táto švédsko-dánska diva tmavej
pleti s americkými koreňmi za sebou
viacero vynikajúcich albumov, akými sú Made
in Europe, Don´t Explain alebo
doteraz najvýraznejší Love or Nothin´.
Jej najnovší album Jazz, Love &
Henderson vznikol ako projekt „koncertu v divadle“ a kodaňské
divadlo Østre Gasværk Theater ho uvádza ako divadelné predstavenie. Projekt mapuje
jej osobný príbeh zviazaný s miestami,
kde prežila svoj doterajší, pomerne búrlivý život. Na scénu sa tak dostáva New
York, Stockholm, Kodaň a Paríž, ale nie v prvoplánovo ilustrujúcej
zvukovej podobe, skôr v náznakoch a vtipných alúziách. Texty albumu riešia premenu z dievčaťa na ženu (I Am She), z emigranta na imigranta
(From New York) i rasové otázky z pohľadu ženy tmavej pleti žijúcej v Európe
(Gone Fishin´). Ide čisto
o autorský album, ku ktorému Henderson napísala texty i zložila
hudbu. Inštrumentálnu zostavu tvorí jazzové kvarteto na čele s klaviristom
Nikolajom Hessom a pomerne luxusná brassbandová „výprava“, ktorej aranžmány
robil legendárny Butch Lacy. Henderson sa vyjadrila, že tento album je jej
“osobným soundtrackom, cestou v čase, kde Eiffelovka sa nachádza
v Kodani a jazz sa stáva spôsobom myslenia.“ Desať trackov albumu
prináša dychberúcu zmes štýlov a žánrov, ktoré zjednocuje Carolinin
jedinečný hlasový prejav (a pri sledovaní koncertného videa aj jej magický
vizuálny imidž). Jej osobitá tmavá a sýta farba hlasu v hlbokej polohe znie
obdivuhodne prirodzene a plasticky, rovnako tak i jej modelovanie
fráz. Línie spievané naplno i pasáže deklamované polohlasom prinášajú v jej
podaní vzrušujúci zážitok. Album znie skôr ako soundtrack k neexistujúcemu
filmu, ale jeho vizuálny rozmer poslucháč nijako nepostráda. Náznaky parížskeho
valčíku, newyorského bigbandu, prvky road movie music, ale i šansón
a ozveny černošskej hudby od delty Mississippi, to všetko vytvára mix,
ktorý je pre autorský prejav Caroline Henderson typický. Pozoruhodná je aj Trilingual Love Song spievaná
v dánštine, švédštine a angličtine súčasne, mandolína v Calamity Lane a svieže harmonické
postupy nad duniacimi bicími Jakoba Høyera v Time Is Forever Young. Skladby
znejú vo veľmi zhustenej, stručnej forme krátkych piesní s výrazným
obsahom, takmer bez sól a medzihier. Hudba Caroline Henderson je však na míle
vzdialená komerčnej hudobnej sfére, svojími prekvapivými zmenami nálad,
netypickými aranžmánmi (často v popredí rytmika a netradičné
inštrumentálne spojenia) a zvláštnymi harmonickými postupmi. Dynamika,
muzikalita a všestrannosť jej hlasového prejavu ju právom radí medzi vrcholné vokalistky,
poľahky prekračujúce žánre jazzu, šansónu, popu i blues a idúce
vlastnou umeleckou cestou, ktorá je nenapodobiteľná.
Pre časopis Hudobný život číslo 11/2012 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára