piatok 25. apríla 2014

Recenzia CD Colin Vallon Trio

Colin Vallon
Le Vent
ECM 2014

Novinkový album Le Vent tria mladého švajčiarskeho jazzového klaviristu Colina Vallona nadväzuje na jeho ECM debut Rruga a prináša tucet nových Vallonových kompozícií. Vallon začínal s klasickou hudbou, neskôr prešiel k jazzu a po rozpade svojho prvého klavírneho tria založil to aktuálne, v ktorom funguje s basistom Patriceom Moretom a bubeníkom Julianom Sartoriusom. Album určite nestavia na ambíciách, že by prinášal prevratné zmeny do znenia tradičnej jazzovej zostavy tria. Niekomu môžu prekážať pomerne jednoduché aranžmány a prosté štruktúry skladieb; vo viacerých kompozíciách kopírujú prázdne, repetované oktávy klavíra tóny basovej linky a vytvárajú tak akési monofonické zvukové plochy, ničím nepripomínajúce  progresívne tendencie v jazze. Prvé skladby na albume hmlisto vychádzajú z tradičného jazzového jazyka, hoci reálne ide o mimoriadne simplifikovaný hudobný pohyb po harmonickej kostre, takmer bez akordov, motívov, „zahusťovadiel“, premosťujúcich momentov a rozlíšiteľných melódií, akoby trio na základné hudobné stavebné elementy úplne rezignovalo. Oklieštenú zvukovú hmotu však hudobníci napriek tomu dokážu naplniť zaujímavou rytmickou variabilitou, mysterióznosťou a trochu odťažitým, no  artikulovateľným obsahom. Trio v koncepcii tejto časti albumu ponúka skôr decentný a zdržanlivý hudobný prejav. Asi najväčšia sila tria však spočíva v prekvapivo silnom príklone k ambientu, ktorý sa na albume začne dostávať k slovu až niekde v jeho polovici. Skladby ako Fade, Good Bye, Le Quai alebo Pixels zaujmú premyslenými zvukovými plochami, ktoré umne vrstvia decentné industriálne pasáže zmiešané s voľnou improvizáciou a vytvárajú pestrú, náladovú atmosféru. Styčné plochy s jazzom sa na albume Le Vent stierajú na minimum a nahrávka tak ponúka skôr experimentálny priestor pre improvizáciu, ambient a vyložené hudobné „voľnomyšlienkárstvo“.

Pre časopis Hudobný život č.3/2014, str.39 napísal Peter Katina