Helena Tulve
Arboles lloran por lluvia
ECM 2014
Estónska skladateľka mladšej generácie
Helena Tulve zaujala už svojím prvým albumom v ECM pod názvom Lijnen. Na jej novom albume Arboles lloran por lluvia (Stromy prahnú po daždi) opäť hosťuje vokalistka a harfistka Arianne Savall (dcéra
slávneho Jordiho Savalla), no okrem vynikajúcich sólistov je pri tomto albume
rovnako zaujímavý i značný počet účinkujúcich renomovaných súborov. NYYD
Quartet, Vox Clamantis, Ensemble Hortus Musicus i Estonian National Symphony Orchestra
predstavujú na albume mladej autorky naozaj úctyhodný zoznam. Verbalizovať
tvorbu Heleny Tulve nie je jednoduché. Študovala súčasnú hudbu
i gregoriánsky chorál, v jej dielach cítiť prvky spektrálnej analýzy
a experimenty IRCAMU, ozvenu diel Saariaho i Lindberga, príklon k„pärtovskej“
spiritualite, a najmä silný vplyv stredovekej hudby a Orientu. Skladby sú
akoby v neustálom procese vývoja, vo svojom priebehu zaznamenávajú
pozoruhodné transformácie a avantgardné kvílivé glissandové plochy a hudobné
štruktúry starostlivo vypracované na základe spektrálnej analýzy tónov vzápätí narúšajú
starobylo znejúce hlboké mužské hlasy, spievajúce chorály na texty jemenských
židovských mudrcov, na texty sefardskej a súfistickej poézie, či autorov kresťanského
mysticizmu. Hudba Heleny Tulve je ľahko rozpoznateľná, je poslucháčky
príťažlivá, vyhýba sa príkrym a drsným zvukovým kolíziám i zbytočnej
zvukovej diskontinuite prerušovanej tichom. Prináša pôvabne tvarované línie a
precízne modelované hlasy, ktoré sa dajú stále jasne sledovať
i v hustej faktúre a nebývalý dôraz kladie Tulve na sonoritu, výsledný
zvuk a jeho kvalitu. Nahrávka, našťastie, prináša vernú, reálnu akustiku
koncertnej sály Estonian Concert Hall, bez nadmerných „chrámových“ dozvukov,
takých typických pre viaceré nahrávky z katalógu vydavateľstva. Na albume
sa nachádza päť skladieb, všetky sú uvedené vo svetovej premiére. V skladbe
Reyah hadas´ala sa k vokálnemu
súboru Vox Clamantis pripája súbor dobovej hudby Ensemble Hortus Musicus. V dielach silences/larmes pre soprán, hoboj a
perkusie i titulnej Arbolas lloran
por lluvia pre hlasy a nyckelharpu (škandinávsky sláčikový nástroj), sa hudobné
dianie odohráva na podklade nekonečných zadržiavaných tónov, občas
rozvibrovaných zvukom zvončekov, šepotom a prefukovaním dychových
nástrojov. Záverečná orchestrálna Extinction
des choses vues prináša čarovné
polia kontinuálneho, nepretržite sa transformujúceho zvuku s krištáľovo
čistou a priehľadnou štruktúrou vlniacich sa farieb v tlmenom, mierne
skreslenom svetle. Zdôrazniť treba vynikajúce interpretačné výkony
všetkých sólistov i ansámblov, ktorí dokázali narábať s krehkou
textúrou veľmi citlivo a vyčarovali unikátnu atmosféru, ktorá sa tiahne
ako niť celým albumom. Hudba Heleny Tulve znamená spojenie vynikajúcej
kompozičnej práce, premysleného zvukového konceptu a prenikavej duchovnej
hodnoty.
Pre časopis Hudobný život č.3/ 2014, str.37 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára