Giovanni Benedetto
Platti
Concerti per il
cembalo obligato
Luca Guglielmi
Concerto Madrigalesco
Arcana 2014
Album diel talianskeho
neskorobarokového skladateľa Giovanniho Plattiho z vydavateľstva Arcana je
vrcholom dlhoročnej práce, za ktorou stojí neúnavný muzikologický výskum propagátora
jeho diel Alberta Iesuého, ktorý je autorom i pozoruhodného textu v buklete
CD. Koncept pod odvážnym názvom Platti:
Otec klasickej sonáty medzi Vivaldim
a Mozartom, slúži nielen ako stimulačný prvok na vzbudenie záujmu o Plattiho
dielo, ale poukazuje i na fakt, že tento hudobný novátor si popri notoricky
známych menách hudobných dejín zaslúži
oveľa väčšiu pozornosť. Výskum bol bezpochyby veľkým dobrodružstvom pre
nedostatok referenčných zdrojov. Plattiho život i dielo je zahalené rúškom
tajomstva (1697?- 1763), narodil sa v Padove, pôsobil v Benátkach
i nemeckom Würzburgu, viacero jeho zásadných diel je považovaných za
stratené a tie, ktoré sa zachovali, sú často vydané v otáznych
edíciách. Nahrávku Plattiho koncertov pre „obligátne“ čembalo realizoval súbor
Concerto Madrigalesco pod vedením čembalistu Lucu Guglielmiho. Súbor hrá na
dobových nástrojoch, resp. na ich verných replikách. Samotný Guglielmi hrá na
kópii florentského nástroja z dielne Bartolomea Cristoforiho z roku 1726. S Cristoforiho
novinkou- „cembalo a martelletti“- sa Platti zoznámil v Siene, okamžite
sa pre tento nástroj nadchol a skomponoval preň jedenásť koncertov,
z ktorých sa zachovalo deväť. Koncerty sú skvelou štúdiou prechodu od
raných koncertov, kde čembalo pôsobí v úlohe continua, až po moderný
prístup, v ktorom vedú sláčiky a čembalo rovnocenný dialóg a kde sa
klávesový nástroj postupne stáva ozajstným sólistom. Platti je v princípe
považovaný za skladateľa neskorého baroka, no jeho diela vykazujú i výrazné
prvky klasicizmu. Napríklad krajné časti Koncertu
c mol obsahujú typické barokové elementy, neúnavné sledy sekvencií, pátos
rétorických figúr, kým stredná, pomalá časť je vyložene haydnovská, v štíhlych,
úsporných líniách, disponujúca jemnou melanchóliou, podobnou viacerým
pomalým častiam Mozartových a Haydnových klavírnych diel. Na Plattiho mal
nepochybne vplyv i dobový vývoj od monotematickej práce s hudobným
materiálom k expozícii dvoch tém, ktoré často aplikoval, čím i on prispel
k rozvoju sonátovej formy. Zároveň dokázal skvele skombinovať svoje
talianske korene s hudobnými vplyvmi na Würzbergskom dvore v Nemecku.
Interpretácia jeho diel na tomto CD je vynikajúca, Concerto Madrigalesco tvorí v podstate
iba zostava „sláčikového kvarteta“, no aj vďaka hutnosti zvuku, brilantnej
virtuozite a dynamike evokujú pocit mnohočlenného ansámblu. V skvelom
svetle sa prezentuje i Paolo Grazzi v Koncerte c mol pre sólo hoboj so sprievodom čembala. Luca Guglielmi
preukazuje svoju virtuozitu a praktickú aplikáciu znalostí dobovej hudby
v známej Sonáte c mol pre sólo
čembalo. Platti však nie je iba akýmsi „premosťujúcim“ autorom medzi Vivaldiho
koncertami a Haydnom. Jeho hudobný jazyk je originálny, autentický
a ľahko rozpoznateľný. Typické sú preňho siahodlhé fantazijné melodické linky
a nepredvídateľné rytmy počas stáleho rozvíjania tematickej práce. Napriek
záľube v množstve rýchlo repetovaných tónov dokáže obsahovo marginalizovať
nevyhnutný „balast“ pasáží a sekvencií a dôraz kladie na prirodzený
rozvoj tém a čistotu textúry. V postupnom objavovaní a rehabilitácii zabudnutých autorov
a ich hudby z minulých dôb je Giovanni Benedetto Platti ašpirantom na
jedného z favoritov, ktorí by mali nevyhnutne patriť do centra všeobecného
hudobného povedomia.
Pre časopis Hudobný život, č.10/2014, str.36 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára