Veronika Lovranova
Suites
Bach - Debussy
Diskant 2012
Slovenská klaviristka Veronika
Lovranová (Lacková) na svojom albume Suites
Bach –Debussy čerpá zo svojich bohatých
skúseností s dobovou interpretačnou praxou. Hoci dramaturgické spojenie
Bacha a Debussyho môže pôsobiť neobvykle, Veronika Lovranová dokazuje, že
sú jej barokový aj impresionistický svet nesmierne blízke. Z Bachovej
tvorby tu prezentuje Anglickú suitu č.6 d
mol a Partitu č.6 e mol. V oboch dielach Lovranová nadchýna
svojou elegantne štíhlou, plastickou líniou hry, cítením hudby vo veľkých
frázových oblúkoch a vycizelovaným autentickým prejavom. Interpretke sú
cudzie akékoľvek excesy a poslucháč konštatuje, že jej poňatie odmieta filozofiu,
ktorá podporuje premrštené tempá, patetickú a svojvoľnú agogiku, špekulatívne
frázovanie či ozdobovanie - frekventované prvky pri predvádzaní Bachových
diel na modernom klavíri. Tento album je, naopak, po všetkých stránkach ozajstným
umeleckým „tour de force“ Veroniky Lovranovej. Jej prejav prináša sofistikované,
intelektuálne vízie, ktoré poháňa mimoriadnym vnútorným nábojom, aktivizujúcim
jej prirodzenú muzikalitu v dokonalej rovnováhe všetkých interpretačných,
výrazových a zvukových prvkov. Bach v jej podaní je vznešený, pôvabný
a svieži. Z Partity treba obzvlášť
spomenúť okrem úvodnej závažnej Toccaty
i Sarabandu, ktorá pôsobí mäkko
a fantazijne, z Anglickej suity Prelúdium, v ktorom dáva interpretka
vyniknúť osobitým harmonickým zmenám, Gavotte,
ktorá je precízna a filigránska, kým bravúrna Gigue znie nesmierne vzdušne. Klaviristka disponuje dokonalým
úhozom a brilantnou prstovou technikou, ktorá jej umožňuje skvele diferencovať
hlasy a vo fugátach priestor zbytočne neprehusťuje a ponecháva línie
subtílne a čitateľné. Kvalita Lovranovej tónovej kultúry je (nielen) na
slovenské pomery famózna, jej hra odhaľuje obrovské farebné a výrazové rozpätie a nenáhlivé tempá umožňujú dokonale si
vychutnať tieto známe diela znovu ako nové. Podobná gracióznosť dominuje
i pri cykle Suite bergamasque od
Claudea Debussyho. Čarovné pohrávanie sa s drobnými detailmi, motívmi
a textúrami, ktoré Lovranová zdanlivo nedbanlivo odhaľuje v zložitom
pradive cyklu, vzletnosť a iskrivosť Prelúdia
i melancholické farby a krehká neha v Clair de lune či robustnosť
gradujúceho Menuetu sú priam fyzicky hmatateľné,
pričom z Lovranovej hry sála neuveriteľný pokoj a nadhľad. Hoci sa iba
málokto odvažuje porovnávať nahrávky slovenských interpretov so svetovou elitou (a ani dizajn tohto CD tomu
príliš nenasvedčuje), tento nosič predstavuje pozvánku do otvorenej
konfrontácie s prestížnymi nahrávkami veľkých gramofónových domov. Album Suites má určite potenciál, aby minimálne
v našom hudobnom geopriestore spôsobil podobný rozruch, aký svojho času vyvolala
svojou originálnou bachovskou interpretáciou výnimočná Angela Hewitt.
Lovranovej album predstavuje nový, obohacujúci zdroj, smerujúci
k uchopeniu tradície cez prizmu moderného hudobného myslenia.
Pre časopis Hudobný život, č. 11/2014, str. 37 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára