streda 19. júna 2013

Recenzia CD Giovanni Guidi Trio



Giovanni Guidi Trio
City of Broken Dreams
ECM 2013

Napriek svojim dvadsiatim siedmim rokom nie je klavirista Giovanni Guidi žiadnym nováčikom na jazzovej scéne. Rodák z talianskeho Foligna už stihol účinkovať napríklad v projekte Enrica Ravu a má za sebou i niekoľko zaujímavých nosičov v rôzne obsadených zostavách. Jeho album City of Broken Dreams, ktorý v tomto roku vyšiel vo vydavateľstve ECM, prináša deväť Guidiho vlastných kompozícií, ktoré tu prezentuje so svojou zostavou jazzového tria, s americkým kontrabasistom Thomasom Morganom a portugalským bubeníkom Joãom Lobom. Úvodná, titulná skladba City of Broken Dreams, prináša zaujímavé farebné plochy, v ktorých prevláda Guidiho klavír, kým basa a bicie sa držia v úzadí a vytvárajú len éterické zvukové pozadie. Hudba plynie vo veľmi voľnej atmosfére, vzdušné línie a náznaky talianskej spevnosti a priamočiarosti spolu s vlniacimi sa figuráciami klavíra prinášajú pohodu a nenáročný posluch. I druhá skladba, Leonie, prináša uvoľnenú atmosféru a vychádza z jednoduchého nápevu, ktorý evokuje ľudovú pieseň. Zaujme tu najmä krásna melodika, bez separátnych nástrojových sól a súdržné ansámblové hranie. Obe kompozície znejú veľmi sľubne, no s pribúdajúcimi minútami a skladbami nasadená latka prudko klesá. Ešte ponáška na stredoveké saltarello Just One More Time je ako-tak prijateľná, hoci do očí (uší) bije ťažkopádna basa a bicie, ktoré tvoria iba nepodstatné „krovie“ voči klavíru stojacemu stále v popredí. Hlavne závery skladieb a fráz pôsobia akoby nedokončene, sóla sú pomerne prosté a celá produkcia pôsobí tlmene, bez výrazných emócií. Guidi pritom disponuje zaujímavou farbou tónu, no hrá príliš jednoducho a silná dominancia tonálnej harmónie občas poslucháča zneisťuje, či ešte počúva jazz, alebo ide o album akýchsi nenáročných postromantických impresií. Občas  sa tu síce mihnú zvukovo zaujímavé plochy, ako lydická ponáška na akúsi ľudovú pieseň v skladbe The Way Some People Live, alebo naivný valčík v Late Blue. To je však na autorský album dosť málo a nahrávka obsahuje rozsiahle plochy nevyužitej hudobnej „matérie“, tápania v beztak nie príliš originálnych motívoch, ktorých školácke rozvíjanie pôsobí trochu toporne. Náročných priaznivcov jazzového klavírneho tria, akými sú napríklad zoskupenia Brada Mehldaua, Uri Cainea alebo Keitha Jarretta, bude tento album dvíhať zo stoličiek pre svoju prostoduchosť tém a trivialitu ich spracovania. Giovannimu Guidimi však rozhodne nemožno uprieť veľký talent a i vzhľadom na jeho vek značný potenciál jeho umeleckého vývoja. Fanúšikovia nenáročných fúzií popu, klasiky a jazzu vo vyložene „light“ podobe, akými sú napríklad nahrávky komerčne úspešného Guidiho kolegu Giovanniho Alleviho (ktorý je však skôr popový), si album City of Broken Dreams možno vychutnajú ako neškodnú letnú prílohu k poháru červeného Chianti.


Peter Katina
Vyšlo v časopise Hudobný život, č.6/2013, str.37

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára