streda 19. júna 2013

Recenzia CD Iva Bittová : Fragments

Iva Bittová
Fragments
ECM 2013

Iva Bittová sa na svetovej hudobnej scéne pohybuje tak trochu ako neriadená strela. Jej neuveriteľné presahy od avantgardného jazzu, cez folk, mierne komerčné projekty až po jej účinkovanie v kapele Bang On A Can All Stars, či dokonca v Mozartovej opere Don Giovanni by predstavovalo „materiál“ na niekoľko umeleckých životov. Jej dokonalé zmiešavanie tradície moravskej ľudovej hudby s rómskou a židovskou tradíciou, prepájanie sveta súčasnej hudby, jazzu a občas jednoduchého „pesničkárstva“ z nej robí dokonale nezaraditeľnú hudobníčku, speváčku a huslistku, ktorá svoje projekty dokáže prezentovať so sebe vlastným perfekcionizmom a naplniť ich hodnotným hudobným obsahom. Jej nový sólový album Fragments z vydavateľstva ECM preto budil veľké očakávania. Album obsahuje cyklus prozaicky nazvaný Fragments I - XII. Bittová na ňom účinkuje sólo, ako speváčka a za vlastného sprievodu huslí a kalimby (africký brnkací nástroj). Hneď na prvý posluch je jasné, že ide o mimoriadne silný a obsahovo hlboký album. Jednotlivé časti sa pohybujú v rozmedzí troch-štyroch minút a na tejto malej ploche dokáže Bittová doslova čarovať s intímnou atmosférou a vytvára jeden magický hudobný okamih za druhým. Z hudby vyžaruje introvertná energia a  napriek titulu hudba nepôsobí fragmentárne, ale komplexne a homogénne. Skladby majú vynikajúci timing, hudba plynie v rozvážnom a pokojnom tempe, v hlbokom ponore do seba a bez nadbytočného zdôrazňovania úlohy ticha. Naopak, Bittovej hlas a občasné dvojzvuky huslí vytvárajú sýty, nepretržitý  prúd hudby, krásnych melódií a súznejúcich akordov, takže hudobný priestor je naplnený doslova fyzicky hmatateľným obsahom. Bittová používa kalimbu iba v prvej a poslednej časti (Fragment I a Fragment XII), inak si „vystačí“ s husľami, prípadne na troch častiach len s vlastným hlasom. Tracky s využitím sólového hlasu sa nesú v čisto „blízkovýchodnom móde“, s využitím hrdelného, melizmaticky ozdobovaného hlasu a schodovite postupujúcich orientálnych sekvencií. Inštrumentálne Fragmenty sa pohybujú na okraji  žánrových mantinelov súčasnej klasickej a improvizovanej hudby. Figurácie huslí občas pripomínajú vlniace sa barokové ostináto, prchavé línie zasa post-impresionistické elementy. V treťej a siedmej časti využíva Bittová i texty z básní Gertrudy Steinovej a Chrisa Cutlera, ale poézia tu plní vyložene zvukomalebný účel bez akcentovania reálneho obsahu slov. Poslucháča asi najviac zasiahne najrozsiahlejšia časť, sedemminútový Fragment VII, alebo i Fragment IX na báze krehkých repetovaných tónov huslí. Bittová je strhujúca v  bezchybnej intonácii a skvelej farebnosti hlasu a nástroja, i v samotnej formovej výstavbe Fragmentov – nič sa tu neopakuje, ani jedna nota nepôsobí navyše a album bez prídavných efektov stojí na vynikajúcej, čistej akustickej interpretácii. Album patrí bezpochyby k vrcholom doterajšej Bittovej kariéry a určite sa zaradí k najväčším „highlightom“ rozsiahlej edičnej činnosti vydavateľstva v posledných rokoch.

Peter Katina
Vyšlo v časopise Hudobný život, č.5/2013, str.36