Recenzia CD Eleni Karaindrou

Jan Garbarek
Kim Kashkashian
Vangelis Christopoulos
Camerata Orchestra
Alexandros Myrat
ECM 2013

Album Concert in Athens je záznamom koncertu z diel gréckej skladateľky Eleni Karaindrou z novembra 2010 v Koncertnej hale Megaron v Aténach. Renomovaná autorka, ktorá s vydavateľstvom ECM spolupracuje prakticky od začiatku jeho činnosti,  sa podieľala okrem iných i na soundtrackoch k filmom slávneho režiséra Thea Angelopoulosa a na scénickej hudbe k divadelným hrám Smrť obchodného cestujúceho a Kto sa bojí Virginie Woolfovej? Na realizáciu projektu si Karaindrou pozvala renomovaného tenorsaxofonistu Jana Garbareka, violistku Kim Kashkashian a hobojistu Vangelisa Christopoulosa, komorné zloženie Camerata orchestra dirigoval Alexandros Myrat. Album tvorí mozaikovitý prierez autorkinej doterajšej tvorby. Za najvydarenejšie sa dajú považovať skladby, v ktorých exceluje Garbarek teplým, vrúcnym tónom a plastickou kantilénou (Requiem for Willy Loman, Invocation, Farewell Theme z filmu Včelár alebo samostatné Adagio for saxophone), ktoré prinášajú jemné farby a čisté frázy. Tvorba Karaindrou však postráda výraznejšie momenty, než sú klasické prieťahy a anticipácie sláčikov nad zadržiavanými molovými plochami melancholicky unaveného zvuku. Niektoré tracky dokonca mierne balansujú na hranici banality až gýča (Laura Waltz alebo Waltz of the Rain), a ich zaradenie na album je otázne. Ak počúvate Karaindrou nezainteresovanými ušami, zistíte, že množstvo jej skladieb v podstate tvoria ponášky na slávne diela klasiky. Eternity Theme kopíruje Chopinove valčíky, Closed Roads drsne „tuneluje“ Čajkovského, Waiting napodobňuje náladovky Anouara Brahema a AdagioLandcsape in the Mist je nápadne podobné hudbe k Schindlerovmu zoznamu. Takto zostavený album možno nereprezentuje rozsah hudby Eleni Karindrou v celej jej šírke, ale pôsobí skôr fragmentárne, takmer až ako sampler zložený z krátkych ukážok, čo je na škodu veci hlavne pri pomalých skladbách, ktorých atmosféra nestihne na albume vyniknúť.Album Concert in Athens je príjemným, nenáročným počúvaním bez nárokov na vysoké umelecké spracovanie, i kvôli tomu, že hudba na CD postráda médium, kvôli ktorému vznikla – film.

Peter Katina
Vyšlo v časopise Hudobný život, č.6/2013, str.39