1865
Anonymous 4
Bruce Molsky
Harmonia Mundi 2015
S pozoruhodným projektom
prišla americká produkcia vydavateľstva Harmonia Mundi. Podujali sa hudobne si pripomenúť
tohtoročné 150. výročie ukončenia Americkej občianskej vojny (1861-1865). Ako
názov albumu napovedá, kľúčovým sa stali piesne spievané na bojiskách a v domovoch,
na cestách a v horách Ameriky v poslednom roku vojny, smerujúcom
k vyústeniu tohto krvavého konfliktu. Piesní, ktoré v tomto období zaznievali na oboch
stranách vojny „Severu proti Juhu“ sa ujalo americké štvorčlenné renomované
ženské vokálne kvarteto Anonymous 4, ktoré sa venuje hlavne vokálnej
a capella tvorbe obdobia stredoveku. Inštrumentálnu stránku albumu zabezpečil
renomovaný americký hráč na husliach, banjo a gitare Bruce Molsky. Výsledkom
je zvukovo uchvacujúci album, plný mimoriadne vydarených piesní
a citlivých aranžmánov. Za všetky treba spomenúť ľúbostné piesne,
napr. južanská Aura Lea, ktorá sa
stala doslovnou predlohou pre Elvisovu Love
Me, Tender alebo pieseň Sweet Evelina,
ktorú zasa preferovali Severania. Paradoxom je, že obe bojujúce strany si
spievali často rovnaké melódie piesní, len s „ideologicky“ odlišným textom
podľa vlastnej potreby. Piesne popisujú odlúčenie od domova (Home, Sweet Home), súženie milencov, oddelenie
synov od matiek, sú to clivé piesne ranených a osamelých vojakov (Brother Green) i piesne ich žien, často
márne čakajúcich na ich návrat z bojiska. Niektoré piesne boli napísané
pre sólo hlas s klavírom, gitarou alebo husľami, iné sú vo verzii pre štvorhlasný
spev, ďalšie sa spievali iba sólo jednohlas, no všetky počas vojny vychádzali
vo veľkom tlačou a boli všeobecne mimoriadne obľúbené. Krásne sú hymnické
piesne spievané kvartetom a capella Abide
With Me alebo Shall We Gather At the
River. Multiinštrumentalista Bruce Molsky exceluje v divokých
„fidlovačkách“, v inštrumentálnych tradicionáloch na husliach (Camp Chase) a na banjo (Bright Sunny South) a navyše skvele
vokálne dopĺňa ženské kvarteto v piesňach Weeping, Sad and Lonely, či v smutnej The True Lover´s Farewell. Najväčšími „hitovkami“ albumu sú určite Hard Times Come Again No More s dokonalým bluesovým fílingom alebo nádherná
pieseň The Picture on the Wall so
sprievodom gitary. Charakterový rámec piesní určuje ich text (hoci tradične
smutná Listen to the Mocking Bird tu
je podaná skôr ako roztopašná pieseň), skladby sú „nasvietené“ v jemnej atmosfére
žánrov blues, country, folku, klasického štvorhlasného spevu a hudobné
aranžmány Brucea Molského dávajú vyniknúť nádherným textom, ktoré sú uvedené v trojjazyčnej
podobe v luxusnom buklete albumu. Aranžmány všetkých skladieb sú urobené naturálne
a jednoducho, sólové husle alebo banjo evokujú ozajstné, zemité muzicírovanie
„od podlahy“ vo vojnových táboroch a táto prirodzenosť zvukového obrazu
celej nahrávky, akejsi vynútenej jednoduchosti využitých prostriedkov robia z albumu
1865 autentický, očarujúci hudobný
zážitok. Spev kvarteta Anonymous 4 je zážitkom sám osebe a v spojení
s virtuozitou Brucea Molského je dojem z albumu jedinečný.
Pre časopis Hudobný život, č.6/2015, str.38 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára