utorok 23. júna 2015

Recenzia CD Anonymous 4 / Bruce Molsky : 1865

1865
Anonymous 4
Bruce Molsky
Harmonia Mundi 2015

S pozoruhodným projektom prišla americká produkcia vydavateľstva Harmonia Mundi. Podujali sa hudobne si pripomenúť tohtoročné 150. výročie ukončenia Americkej občianskej vojny (1861-1865). Ako názov albumu napovedá, kľúčovým sa stali piesne spievané na bojiskách a v domovoch, na cestách a v horách Ameriky v poslednom roku vojny, smerujúcom k vyústeniu tohto krvavého konfliktu. Piesní, ktoré  v tomto období zaznievali na oboch stranách vojny „Severu proti Juhu“ sa ujalo americké štvorčlenné renomované ženské vokálne kvarteto Anonymous 4, ktoré sa venuje hlavne vokálnej a capella tvorbe obdobia stredoveku. Inštrumentálnu stránku albumu zabezpečil renomovaný americký hráč na husliach, banjo a gitare Bruce Molsky. Výsledkom je zvukovo uchvacujúci album, plný mimoriadne vydarených piesní a citlivých aranžmánov. Za všetky treba spomenúť ľúbostné piesne, napr. južanská Aura Lea, ktorá sa stala doslovnou predlohou pre Elvisovu Love Me, Tender alebo pieseň Sweet Evelina, ktorú zasa preferovali Severania. Paradoxom je, že obe bojujúce strany si spievali často rovnaké melódie piesní, len s „ideologicky“ odlišným textom podľa vlastnej potreby. Piesne popisujú odlúčenie od domova (Home, Sweet Home), súženie milencov, oddelenie synov od matiek, sú to clivé piesne ranených a osamelých vojakov (Brother Green) i piesne ich žien, často márne čakajúcich na ich návrat z bojiska. Niektoré piesne boli napísané pre sólo hlas s klavírom, gitarou alebo husľami, iné sú vo verzii pre štvorhlasný spev, ďalšie sa spievali iba sólo jednohlas, no všetky počas vojny vychádzali vo veľkom tlačou a boli všeobecne mimoriadne obľúbené. Krásne sú hymnické piesne spievané kvartetom a capella Abide With Me alebo Shall We Gather At the River. Multiinštrumentalista Bruce Molsky exceluje v divokých „fidlovačkách“, v inštrumentálnych tradicionáloch na husliach (Camp Chase) a na banjo (Bright Sunny South) a navyše skvele vokálne dopĺňa ženské kvarteto v piesňach Weeping, Sad and Lonely, či v smutnej The True Lover´s Farewell. Najväčšími „hitovkami“ albumu sú určite Hard Times Come Again No More s dokonalým bluesovým fílingom alebo nádherná pieseň The Picture on the Wall so sprievodom gitary. Charakterový rámec piesní určuje ich text (hoci tradične smutná Listen to the Mocking Bird tu je podaná skôr ako roztopašná pieseň), skladby sú „nasvietené“ v jemnej atmosfére žánrov blues, country, folku, klasického štvorhlasného spevu a hudobné aranžmány Brucea Molského dávajú vyniknúť nádherným textom, ktoré sú uvedené v trojjazyčnej podobe v luxusnom buklete albumu. Aranžmány všetkých skladieb sú urobené naturálne a jednoducho, sólové husle alebo banjo evokujú ozajstné, zemité muzicírovanie „od podlahy“ vo vojnových táboroch a táto prirodzenosť zvukového obrazu celej nahrávky, akejsi vynútenej jednoduchosti využitých prostriedkov robia z albumu 1865 autentický, očarujúci hudobný zážitok. Spev kvarteta Anonymous 4 je zážitkom sám osebe a v spojení s virtuozitou Brucea Molského je dojem z albumu  jedinečný.

Pre časopis Hudobný život, č.6/2015, str.38 napísal Peter Katina