Paolo Fresu
Daniele di
Bonaventura
In maggiore
ECM 2015
Spolupráca sardínskeho trubkára
Paola Fresu a bandoneonistu z talianskeho regiónu Marche Daniele di
Bonaventuru začala v roku 2010 na albume Mistico Mediterraneo, kde účinkovali spolu s korzickým vokálnym
telesom A Filetta. Ich nový album In maggiore
prináša skladby oboch inštrumentalistov, ktoré siahajú od podmanivých balád po
voľné improvizácie na hranici jazzu, klasiky a etno hudby. Poslucháča zaujmú hymnické
skladby di Bonaventuru (La mia terra,
Da Capo Cadenza), Fresuova Ton Kozh, inšpirovaná bretónskou
uspávankou, titulná In maggiore,
ktorá album uzatvára alebo ich spoločné dielko Sketches. Zároveň však na albume prezentujú aj prevzaté skladby,
ako Pucciniho tému z Bohémy,
hudbu čílskeho autora Victora Jaru, uruguajského tvorcu piesní Jaime Roosa,
neapolského skladateľa Ernesta de Curtis, či Brazílčana Chica Buarqueho, ktoré prinášajú alúzie tanga,
inštrumentálnych „piesní bez slov“ i vrúcnych modlitieb. Celý album sa
nesie vo veľmi lyrickom tóne a jemných farbách a väčšina kompozícií je
meditatívnou prehliadkou formálne zovretejších balád i voľných, kratučkých
skladieb, ktoré sú vo forme intermezz, zvukových skíc a prchavých
náčrtov. In maggiore je bezpochyby
príjemný album a spojenie výrazného a zároveň subtílneho zvuku
bandoneonu, evokujúceho juhoamerickú hudbu, s „milesovskou“ trúbkou
s dusítkom je vynikajúce, no vo výsledku sa album príliš výrazne nevyníma
medzi zvukovo podobnými nahrávkami
produkcie mníchovského vydavateľstva, ktoré bez ohľadu na to, či ide
o jazz, world music, alternatívu alebo súčasnú hudbu, prednostne ponúka produkty
v akomsi „nivelizovanom“ zvukovom rovnošate. I túto nahrávku charakterizuje
jemná melanchólia výrazovo zredukovanej tonálnej hudby bez väčších kontrastov, sladkasté
harmónie, silný efekt dozvukov a akusticky „vybudené“ ticho, dlhé výrazové
pauzy a rozsiahle meditačné polia. Zároveň vzniká neodbytný pocit, že ide
o hudbu k filmu, ktorá však bez absentujúceho vizuálneho prvku
nepôsobí v rámci samostatného albumu dostatočne funkčne a autonómne. Možno
aj preto sa samotné nahrávanie albumu stalo súčasťou filmového dokumentu Wenn aus dem Himmel filmára Fabrizia
Ferrara, čím hudba tohto osobitého dua dostala nepochybne nový, obohacujúci
kontext.
Pre časopis Hudobný život, č.5/2015, str.38-39 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára