utorok 23. júna 2015

Recenzia CD Trio Kontraszt

Trio Kontraszt
Grencsó – Tickmayer – Geröly
BMC 2014

Maďarská jazzová scéna disponuje viacerými netypickými, osobitými inštrumentálnymi zostavami. Jedným z takýchto nástrojovo pestrých ansámblov je aj Trio Kontraszt, ktoré tvoria István Grencsó na saxofóne, klarinete a flaute, Stevan Kovacs Tickmayer na organe, harmóniu, klavíri a celeste a Tamás Geröly na bicích a perkusiách. Trio sa výraznejšie zaktivizovalo počas festivalu Mediawave v roku 2011, kde nadviazali na predošlú spoluprácu, siahajúcu až do osemdesiatych rokov. Nový, rovnomenný album tohto tria tvorí desať kratučkých fragmentov a šesť rozsiahlejších kompozícií. Kým fragmenty sú iba ľahkou ukážkou momentálnej invencie a improvizácie členov tria a tvoria akési vzletné intermezzo, udržujúce bizarnú atmosféru free jazzu kríženého s „barbarskými“ prvkami klasiky, rozsiahlejšie kompozície ešte viac prepájajú improvizačné a klasické elementy, čerpajúc z estetiky diel Bélu Bartóka, čo trio priznáva aj v názvoch niektorých diel (Ostinato Barbaro), a nakoniec, i názov Kontraszt je evokáciou Bartókovej skladby Kontrasty pre trio v zložení  klarinet, husle a klavír, venovanej Bennymu Goodmanovi a Józsefovi Szigetimu. Prvky starého jazzu a swingu sa na albume Trio Kontraszt umne preplietajú s klasikou v podobe citácií Bartókových klavírnych diel a kým skladba Billiard prináša stopy boogie, ktoré hrá organ s klavírom súčasne s bizarnou improvizáciou saxofónu, Slow Street charakterizujú melancholické zostupné akordy oboch klávesových nástrojov, ktoré vzápätí nahrádzajú farebné, zvonivé plochy meditatívneho klavíra. Ostinato Barbaro Prelude je prehliadkou nežných, farebných disonancií a na ňu nadväzujúce Ostinato Barbaro je plné vypätých emócií, zahustených zvukových textúr a divokých sól klavíra. Skladba Hoping predstavuje voľnú fantáziu v priehľadnej, durovej tónine, je to búrlivé, rapsodické dielo s citáciou ľudovej piesne a jej bizarnými variáciami. Album uzatvára skladba Bird Lover so sólujúcou exotickou píšťalkou Tamása Gerölyho. Snaha o maximálny štýlový, inštrumentálny a obsahový kontrast, korešpondujúci s filozofiou celého zoskupenia, našťastie podlieha hlbšej vízii troch skvelých inštrumentalistov, ktorá robí z projektu zaujímavý a inteligentný  hudobný „pêle-mêle“.

Pre časopis Hudobný život, č.1-2/2015, str.53 napísal Peter Katina