Carmina Latina
Choeur de Chambre de
Namur
Capella Mediterranea
Clematis
Leonardo García
Alarcón
Ricercar 2013
Pod názvom Carmina Latina uviedlo na trh vydavateľstvo Ricercar ďalšiu raritnú
novinku. Ide o nahrávku hudby z obdobia renesancie, pochádzajúcej od
autorov španielskej kultúrnej oblasti, ktorí sa narodili alebo prežili
podstatnú časť života v Latinskej Amerike. „Casting“ projektu pokrýva
súbor Capella Mediterranea, ktorý tvoria štyria sóloví vokalisti základných
hlasových skupín. Členovia miešaného zboru Choeur de Chambre de Namur okrem
vynikajúceho spevu participujú i hrou na perkusiách a inštrumentálnu
stránku albumu zabezpečuje renomovaný súbor Clematis pod vedením Leonarda Garcíu
Alarcóna. Nahrávka predstavuje znovuoživenie zachovaných a objavených klenotov v podobe
partitúr z mexických, peruánskych, argentínskych kláštorov a kresťanských
chrámov, ktoré po dobytí tejto časti sveta Španielskom napriek útlaku domorodého
obyvateľstva kultúrne mimoriadne prekvitali. „K slovu“ sa tak dostáva doteraz neznáma
hudba Gaspara Fernandéza, Juana de Araujo, Tomasa de Torrejon y Velasco, či
Joana Cererolsa. Album Carmina Latina
je symbolicky rozdelený na dve časti: tá prvá prináša svetské piesne, viaceré
odkazujúce na tematiku Vianoc (A Belén
mel lego, tio; Desvelado Dueňo mío), kým druhá časť prináša
sakrálnu tvorbu týchto autorov (päťčasťová Missa
de Batalla Joana Cererolsa, Dixit
Dominus Juana de Araujo). Svetské piesne predstavujú živé, bujaré tance
v svižnom rytme za sprievodu tamburín, gitár, flauty v často
synkopovaných rytmoch, ktoré dnes pôsobia až nezvykle aktuálne a jazzovo.
Vokálni sólisti sa striedajú v zvolaniach a živelných dialógoch, a rovnako
i zbor nepretržite zasahuje do „deja“ piesne. Tie však okrem roztopašného
ľudového charakteru obsahujú obyčajne i stredný, stíšený meditatívny diel,
kde sa do popredia dostáva klasické basso continuo. Uspávanky a vianočné
piesne prinášajú upokojenie, „corelliovské“ sekvencie a pátos v zborovom
prejave, ktorý umocňujú výrazové pauzy (Desvelado
Dueňo mío). Oslava Slnka v A éste
Sol peregrino znie takmer ako mexická
ľudová hudba s píšťalami a gitarou, kým echo trúbky a dynamické
vokálne responzóriá varujú pred divokými býkmi v Salga el torillo hosquillo.
I sakrálne diela na albume sú plné prekvapení. Dixit dominus od Juana de Araujo prináša nestálu zmenu metra a rozsiahle
Credo z Omše Joana Cererolsa sa zasa otvorene hlási k Monteverdiho Vespro della Beata vergine a obsahuje mix prvkov, ktoré vtedajšia hudba
poznala (gregoriánsky chorál, moteto, významové podfarbovanie textu hudbou,
dialóg dvoch zborov, prvky ľudovej hudby, imitácie). Album svojou dynamikou predstavuje doslova
zvukovú smršť a pôsobí, akoby vznikol naživo. Vynikajúca súhra
inštrumentalistov, sólistov i zboru, skvele sa prelínajúce hlasy, dokonalá
intonácia a vrcholná virtuozita robí z tohto albumu ašpiranta na
jeden z najpozoruhodnejších albumov dobovej hudby posledného obdobia.
Zvuková kvalita albumu je i na pomerne vysoko nastavenú štandardnú latku súčasných nahrávok posunutá ešte o značný
kus vyššie. Razantne duniace renesančné perkusie a bubny (napr. v oslavnej mariánskej
„procesii“ Hanacpahap Cussicuinin od
anonymného autora) pôsobia takmer ako súčasť rockovej zostavy a nesmierne
bohaté aranžmány, plné bicích a strunových nástrojov a inštrumentálne farebný
nápor zvuku občas pripomínajú skôr Orffa či Stravinského, než do Strednej a
Južnej Ameriky importovanú európsku renesanciu. Hudba tzv. latinskoamerickej
hudobnej renesancie (i keď kvôli pochopiteľnému geograficko-časovému posunu de facto
vrcholila až v časoch európskeho baroka), si zaslúži objavovanie a uznanie, lebo nijako nezaostáva
za svojimi európskymi vzormi a syntézou importovanej „klasiky“ a vplyvov tradičnej
domácej hudby vytvorila úplne osobitý a očarujúci hudobný žáner.
Pre časopis Hudobný život, č.11/2013, str. 37 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára