štvrtok 14. novembra 2013

Recenzia CD Carmina Latina




Carmina Latina
Choeur de Chambre de Namur
Capella Mediterranea
Clematis
Leonardo García Alarcón
Ricercar 2013

Pod názvom Carmina Latina uviedlo na trh vydavateľstvo Ricercar ďalšiu raritnú novinku. Ide o nahrávku hudby z obdobia renesancie, pochádzajúcej od autorov španielskej kultúrnej oblasti, ktorí sa narodili alebo prežili podstatnú časť života v Latinskej Amerike. „Casting“ projektu pokrýva súbor Capella Mediterranea, ktorý tvoria štyria sóloví vokalisti základných hlasových skupín. Členovia miešaného zboru Choeur de Chambre de Namur okrem vynikajúceho spevu participujú i hrou na perkusiách a inštrumentálnu stránku albumu zabezpečuje renomovaný súbor Clematis pod vedením Leonarda Garcíu Alarcóna. Nahrávka predstavuje znovuoživenie zachovaných a objavených klenotov v podobe partitúr z mexických, peruánskych, argentínskych kláštorov a kresťanských chrámov, ktoré po dobytí tejto časti sveta Španielskom napriek útlaku domorodého obyvateľstva kultúrne mimoriadne prekvitali. „K slovu“ sa tak dostáva doteraz neznáma hudba Gaspara Fernandéza, Juana de Araujo, Tomasa de Torrejon y Velasco, či Joana Cererolsa. Album Carmina Latina je symbolicky rozdelený na dve časti: tá prvá prináša svetské piesne, viaceré odkazujúce na tematiku Vianoc (A Belén mel lego, tio; Desvelado Dueňo mío), kým druhá časť prináša sakrálnu tvorbu týchto autorov (päťčasťová Missa de Batalla Joana Cererolsa, Dixit Dominus Juana de Araujo). Svetské piesne predstavujú živé, bujaré tance v svižnom rytme za sprievodu tamburín, gitár, flauty v často synkopovaných rytmoch, ktoré dnes pôsobia až nezvykle aktuálne a jazzovo. Vokálni sólisti sa striedajú v zvolaniach a živelných dialógoch, a rovnako i zbor nepretržite zasahuje do „deja“ piesne. Tie však okrem roztopašného ľudového charakteru obsahujú obyčajne i stredný, stíšený meditatívny diel, kde sa do popredia dostáva klasické basso continuo. Uspávanky a vianočné piesne prinášajú upokojenie, „corelliovské“ sekvencie a pátos v zborovom prejave, ktorý umocňujú výrazové pauzy (Desvelado Dueňo mío). Oslava Slnka v A éste Sol peregrino znie  takmer ako mexická ľudová hudba s píšťalami a gitarou, kým echo trúbky a dynamické vokálne responzóriá varujú pred divokými býkmi v Salga el torillo hosquillo. I sakrálne diela na albume sú plné prekvapení.  Dixit dominus od Juana de Araujo prináša nestálu zmenu metra a rozsiahle Credo z Omše Joana Cererolsa sa zasa otvorene  hlási k Monteverdiho Vespro della Beata vergine  a obsahuje mix prvkov, ktoré vtedajšia hudba poznala (gregoriánsky chorál, moteto, významové podfarbovanie textu hudbou, dialóg dvoch zborov, prvky ľudovej hudby, imitácie). Album svojou dynamikou predstavuje doslova zvukovú smršť a pôsobí, akoby vznikol naživo. Vynikajúca súhra inštrumentalistov, sólistov i zboru, skvele sa prelínajúce hlasy, dokonalá intonácia a vrcholná virtuozita robí z tohto albumu ašpiranta na jeden z najpozoruhodnejších albumov dobovej hudby posledného obdobia. Zvuková kvalita albumu je i na pomerne vysoko nastavenú štandardnú  latku súčasných nahrávok posunutá ešte o značný kus vyššie. Razantne duniace renesančné perkusie a bubny (napr. v oslavnej mariánskej „procesii“ Hanacpahap Cussicuinin od anonymného autora) pôsobia takmer ako súčasť rockovej zostavy a nesmierne bohaté aranžmány, plné bicích a strunových nástrojov a inštrumentálne farebný nápor zvuku občas pripomínajú skôr Orffa či Stravinského, než do Strednej a Južnej Ameriky importovanú európsku renesanciu. Hudba tzv. latinskoamerickej hudobnej renesancie (i keď kvôli pochopiteľnému geograficko-časovému posunu de facto vrcholila až v časoch európskeho baroka), si zaslúži  objavovanie a uznanie, lebo nijako nezaostáva za svojimi európskymi vzormi a syntézou importovanej „klasiky“ a vplyvov tradičnej domácej hudby vytvorila úplne osobitý a očarujúci hudobný žáner.


Pre časopis Hudobný život, č.11/2013, str. 37 napísal Peter Katina

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára