piatok 26. septembra 2014

Recenzia CD Peter Rosendal : Old Man´s Kitchen

Peter Rosendal
Old Man´s Kitchen
Sundance 2013

Dánsky jazzový klavirista Peter Rosendal  je jedným z výnimočných zjavov na európskej hudobnej scéne. Líderstvo tria oceneného za vynikajúci album Tide, ocenenia „Klavirista roka“ a „Skladateľ roka“ a vydanie desiatich štúdiových albumov pod vlastným menom z neho robia adepta na jeden z najvýraznejších škandinávskych zjavov v oblasti jazzového klavíra posledných desaťročí. Jeho album Old Man´s Kitchen je silným autorským produktom, Rosendal okrem  hry na klavíri napísal a aranžoval všetky skladby. Sprevádza ho kapela zložená z členov dánskej  jazzovej špičky, ktorí pôsobia pod názvom, podľa ktorého bol pomenovaný aj album. Rosendal svojou tvorbou prekračuje hranice klasicky ponímaného jazzového klavírneho tria rozšíreného o dychové nástroje a prináša nevídaný zvukový zážitok. Jazz je uňho len východisková plocha, ktorú výdatne kontaminuje klasickou, súčasnou i improvizovanou hudbou a prvkami rocku. Jeho kapela túto fúziu dotvára do dokonalosti a odvážne Rosendalove kompozície prinášajú mierne šokovú terapiu v podobe exotických foriem a neslýchaného zvuku. Album okrem hravosti a výbušnej sily ponúka prvky polytonality,  kontrolovanej harmonickej kakofónie hraničiacej s anarchiou a mimoriadne hustej faktúry, so zvukmi, ktorý doslova vyrážajú dych. V húštine sýteho ansámblového zvuku majú často navrch husle skvelého Kristiana Jørgensena, klarinet Petra Fuglsanga či trombón Petra Jensena. Ako kontrast voči bombasticky znejúcim skupinovým trackom tu stoja skladby sólového klavíra, disponujúce skvelou, plastickou viacvrstevnosťou (Crescent), ďalej skladby pripomínajúce rachmaninovské či chopinovské impresie (Funny Dance, Gravel). Skladba Carousel evokuje klasickú komponovanú komornú hudbu v idylickej atmosfére, no táto ilúzia rýchlo prechádza do bizarného hard rocku. Titulná Old Man´s Kitchen predstavuje dynamický funkový úlet so zvukom šesťdesiatych rokov. Niektoré skladby znejú v  akomsi čudesnom dekadentnom zvukovom obale, v strohom súznení klavíra a bicích, bez podpornej harmónie. Album Old Man´s Kitchen (Starcova kuchyňa) predstavuje valiaci sa hudobný koktail divokých dychov, klavíra, bicích a kvíliacej basy Kaspara Vadsholta a je to naozaj chlapské „menu“. Zvuk  albumu je  drsný a hutný, aranžmány sú nabité neustálymi zmenami inštrumentácie, metra a harmónie a album sa akoby naschvál  vymykal snahe o uhladený, príjemný prejav. Rosendal hrá okrem klavíra na Rhodesi a Wurlitzeri, čo, pochopiteľne, prispieva k „starožitnému“ zvuku albumu (vizuálne smeruje dizajn albumu až do štyridsiatych rokov). Old Man´s Kitchen je príkladom autonómnej autorskej tvorby, ktorá sa nemieni podrobovať požiadavkám väčšinového publika, je to projekt plný originálnych hudobných nápadov, virtuozity a invenčnosti Petra Rosendala, ktorý ako skladateľ jasne smeruje k postupnej nadžánrovej fúzii, pri zachovaní novej a neopočúvanej zvukovej originality.

Pre časopis Hudobný život č.7-8/2014, str.57-58 napísal Peter Katina