piatok 26. septembra 2014

Recenzia CD Sisa Michalidesová : Expresie

Sisa Michalidesová
Expresie
HF 2014

Album skladateľky a multiinštrumentalistky Sisy Michalidesovej pod názvom Expresie  je autorský počin, ktorý predstavuje jej nové skladby, akoby posilnené odlišnou optikou, novými spoluhráčmi a výraznými aranžmánmi. Po jej silných albumoch Zimní kúzelníciSisa a sivý holubExpresie opäť posunom iným smerom. Produkcie albumu sa zmocnil Peter Preložník, ktorý zároveň hrá na klávesoch a inštrumentálnu zostavu „za Sisiným chrbtom“  ďalej tvorí výborný slovenský band známych mien (basa Juraj Griglák, bubeník Marián Ševčík, Milo Suchomel na saxofóne). Na albume sa striedajú inštrumentálne skladby s piesňami, ktoré spievajú Hanka Gregušová  a Samuel Hošek na poetické texty Petra Konečného. Album napriek krásne insitnému obalu je skôr ladený do hutného hardrockového drajvu. Dominantná rytmická sekcia prináša v takmer všetkých skladbách silný beatový pulz a dynamiku, ktorá poslucháčovi prakticky nedovolí „odpočívať“ a Sisina tradičná lyrika sa preto dostáva k slovu menej. O to viac vyniká skvelá a zasnívaná Caterine so sprievodom harfy a tlmenej lyrickej vokalízy alebo rapsodický klavír v skladbe Nepozvaná, či zdanlivo ležérna nedbalosť v skladbe Ona. Zvuk niektorých piesní je zahalený do pôvabnej retro atmosféry osemdesiatych rokov (úvodná Tuk Tuk), výborný spev Samuela Hošeka zaujme v piesni Hrá nespavým. Zaujímavé sú i ozveny world music, balkánskej, ale hlavne hispánskej hudby vo viacerých skladbách , či farebné využitie harfy, akordeónu, či trúbky v „rotovsky“ znejúcej Obzri sa včas. Album Expresie sa nedá nazvať inak, než príjemný, pochváliť treba navyše jeho zvuk, ktorý je pomerne dravý, no napriek tomu analyticky precízny. Albumom Expresie Sisa Michalidesová potvrzuje, že sa suverénne pohybuje vo voľnom priestore medzi jazzom a alternatívou, ktorý navyše citlivo obohacuje prvkami funku, hard rocku, scénickej hudby, pesničkárstva, folku i world music a že autorsky patrí na Slovensku napriek svojmu mladému veku medzi najvýraznejšie osobnosti, ktoré si s potešením vyberajú z vlastného „balíčka“ multižánrovosti tie najlepšie nápady.

Pre časopis Hudobný život č.5/2014, str. 39 napísal Peter Katina