Recenzia CD Orient Occident II - Hommage a la Syrie

Orient Occident II
Hommage à la Syrie
Hespèrion XXI
Jordi Savall
Alia Vox 2013

Už názov albumu Orient Occident II napovedá, že ideovo voľne nadväzuje na album rovnakého mena. Ten pred pár rokmi podrobne mapoval „hudobné územie“ Turecka, Iraku a Afganistanu v období trinásteho až osemnásteho storočia a hľadal spoločné priesečníky tejto exotickej hudby s dobovou hudbou španielskeho kráľovského dvora. Pokračovanie projektu „Východ - Západ“ vydavateľstva Alia Vox a lídra, muzikológa, dirigenta a hráča na viole da gamba Jordiho Savalla je tentoraz časovo neohraničené a je venované vojnou sužovanej Sýrii. Jordi Savall tu stojí relatívne v úzadí a na nahrávke žiaria hlavne sýrski, resp. arabskí hudobníci. Sýriu tu zastupujú vynikajúci inštrumentalisti, speváčka a lutnistka Waed Bouhassoun a hráč na flaute ney Moslem Rahal. Okrem nich sa na albume predstavia i libanonskí, grécki, tureckí, marockí a izraelskí hráči. Inštrumentárium albumu predstavuje strunové nástroje (vielle, oud, rebab, lira, santur), stredoveké flauty i pestrá sada dobových perkusií (perkusionista Pedro Esteban je okrem Savalla v podstate jediný, kto tu zastupuje španielsky domovský súbor Hespèrion XXI). Produkt Hommage à la Syrie možno skôr nazvať hudobno-literárnym, keďže takmer päťstostranový buklet albumu v pevnej väzbe na kriedovom papieri sa ani pri najlepšej vôli nedá nazvať „priloženou knižočkou“. Kniha obsahuje okrem podrobnej histórie Sýrie od raného osídlenia Damasku v roku 9000 pr.n.l. po súčasnosť i filozofické úvahy a eseje, plné silné mierových posolstiev a pacifistických výziev. (Savallove „mierové iniciatívy“ koniec koncov reflektuje už jeho predošlý veľký projekt Pro Pacem). Aktuálna nahrávka vznikla po niekoľkomesačnom spoločnom koncertovaní, na ktorom predstavili okrem sýrskych piesní, improvizácií a tancov  i diela starej španielskej kresťanskej a židovskej hudby a stredovekej talianskej hudby. Album vznikol ako akt solidarity a upozornenie na dramatický vojnový konflikt, no v prvom rade ide o hodnotný umelecký počin a po hudobnej stráne je Orient Occident II bezpochyby mimoriadne príťažlivý. Najmä jeho druhá polovica je prehliadkou piesní výnimočnej krásy (Ya Mariam el bekr) a vzletných rytmických kompozícií. Album obsahuje štyri skladby, ktoré pochádzajú mimo Sýrie (izraelská Hija mia, talianska Istampitta a španielska Una pastora a Cantiga Virgen, madre de nostro Sennor), ktoré sa majstrovsky preplietajú pomedzi smutné, starobylé sýrske nápevy a energické, výbušné tance. Sýrske skladby plynule prechádzajú od voľných flautových alebo lutnových improvizácií po spoločné ansámblové kusy, plné divokých perkusií a prekrývajúcich sa dychových nástrojov. Kontrastom voči nim sú lyrické piesne, silne pripomínajú európsku tradíciu južanských, melizmami ozdobovaných piesní a s klasickou strofickou formou. Orient Occident II je skvelou štúdiou prastarých hudobných euroázijských zdrojov a podľa Savallových slov predstavuje „dialóg duší medzi tradíciou a hudobníkmi odlišného pôvodu a  rôznych kultúr.“

Pre časopis Hudobný život č.3/2014 str. 37-38 napísal Peter Katina