Orient Occident II
Hommage à la Syrie
Hespèrion XXI
Jordi Savall
Alia Vox 2013
Už názov albumu Orient Occident II napovedá, že ideovo voľne
nadväzuje na album rovnakého mena. Ten pred pár rokmi podrobne mapoval „hudobné
územie“ Turecka, Iraku a Afganistanu v období trinásteho až osemnásteho
storočia a hľadal spoločné priesečníky tejto exotickej hudby s dobovou
hudbou španielskeho kráľovského dvora. Pokračovanie projektu „Východ - Západ“ vydavateľstva
Alia Vox a lídra, muzikológa, dirigenta a hráča na viole da gamba
Jordiho Savalla je tentoraz časovo neohraničené a je venované vojnou sužovanej
Sýrii. Jordi Savall tu stojí relatívne v úzadí a na nahrávke žiaria
hlavne sýrski, resp. arabskí hudobníci. Sýriu tu zastupujú vynikajúci
inštrumentalisti, speváčka a lutnistka Waed Bouhassoun a hráč na
flaute ney Moslem Rahal. Okrem nich sa na albume predstavia i libanonskí,
grécki, tureckí, marockí a izraelskí hráči. Inštrumentárium albumu predstavuje
strunové nástroje (vielle, oud, rebab, lira, santur), stredoveké flauty i pestrá
sada dobových perkusií (perkusionista Pedro Esteban je okrem Savalla v podstate
jediný, kto tu zastupuje španielsky domovský súbor Hespèrion XXI). Produkt Hommage à la Syrie možno skôr nazvať
hudobno-literárnym, keďže takmer päťstostranový buklet albumu v pevnej
väzbe na kriedovom papieri sa ani pri najlepšej vôli nedá nazvať „priloženou knižočkou“.
Kniha obsahuje okrem podrobnej histórie Sýrie od raného osídlenia Damasku v roku
9000 pr.n.l. po súčasnosť i filozofické úvahy a eseje, plné silné mierových
posolstiev a pacifistických výziev. (Savallove „mierové iniciatívy“ koniec
koncov reflektuje už jeho predošlý veľký projekt Pro Pacem). Aktuálna nahrávka vznikla po niekoľkomesačnom spoločnom
koncertovaní, na ktorom predstavili okrem sýrskych piesní, improvizácií a
tancov i diela starej španielskej
kresťanskej a židovskej hudby a stredovekej talianskej hudby. Album vznikol
ako akt solidarity a upozornenie na dramatický vojnový konflikt, no
v prvom rade ide o hodnotný umelecký počin a po hudobnej stráne je Orient Occident II bezpochyby mimoriadne príťažlivý. Najmä jeho druhá polovica je
prehliadkou piesní výnimočnej krásy (Ya
Mariam el bekr) a vzletných rytmických kompozícií. Album obsahuje štyri
skladby, ktoré pochádzajú mimo Sýrie (izraelská Hija mia, talianska Istampitta
a španielska Una pastora a Cantiga Virgen, madre de nostro Sennor),
ktoré sa majstrovsky preplietajú pomedzi smutné, starobylé sýrske nápevy
a energické, výbušné tance. Sýrske skladby plynule prechádzajú od voľných flautových
alebo lutnových improvizácií po spoločné ansámblové kusy, plné divokých
perkusií a prekrývajúcich sa dychových nástrojov. Kontrastom voči nim sú
lyrické piesne, silne pripomínajú európsku tradíciu južanských, melizmami ozdobovaných
piesní a s klasickou strofickou formou. Orient Occident II je skvelou štúdiou prastarých hudobných
euroázijských zdrojov a podľa Savallových slov predstavuje „dialóg duší
medzi tradíciou a hudobníkmi odlišného pôvodu a rôznych kultúr.“
Pre časopis Hudobný život č.3/2014 str. 37-38 napísal Peter Katina
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára