štvrtok 7. apríla 2011

Recenzia CD Cyro Baptista : Banquet of the Spirits

Cyro Baptista
Banquet of the Spirits
Tzadik, 2008/ Hevhetia

Nové CD fenomenálneho brazílskeho perkusionistu je bizarným autorským projektom a zároveň brilantnou konfrontáciou prastarého, exotického sveta hudobnej mágie a dravého zvuku moderného bandu. Cyro Baptista je známy hlavne účinkovaním na projektoch Johna Zorna vo vydavateľstve Tzadik, ale zoznam žánrovo širokého spektra nahrávok od renomovaných svetových hudobníkov, na ktorých participoval, je úplne neskutočný. Na svoj "Banket duchov", kde okrem hry na perkusiách i spieva, si Baptista pozval Briana Marsellu, ktorý pohotovo strieda klavír, akordeón, hammond organ a melodiku, multiinštrumentalistu Shanira Ezru Blumenkranza, "obsluhujúceho" lutnu oud a basu, a Tima Keipa na bicích a perkusiách. Okrem nich sa na albume mihne i skvelý violončelista Eric Friedlander a symbolicky i šedá eminencia Tzadiku, John Zorn na saxofóne. Atmosféra albumu je predchnutá bláznivým festivalovým duchom, inšpiráciu Baptista evidentne hľadal vo všetkých možných rytmizovaných šamanských rituáloch, zaklínaniach a tancoch Afriky, Latinskej Ameriky a au severoamerických Indiánov. Hneď úvodná skladba Tu-Tuboli je totálny "úlet" v štýle latino, podobne ako ďalšia Bird Boy, kde exceluje Brian Marsella fantastickou improvizáciou na hammonde. Spoločným znakom skladieb na albume je neustála zmena štýlu. V rámci niekoľkominútovej skladby "stihnú" zaznieť latino, jazz, voľná improvizácia, potom opäť brazílska samba, klezmer a minimal music, všetko vo  veľmi recesistickom poňatí, ale v špičkovej interpretácii. Dokonca i krátka anarchistická dekonštrukcia hudby v podaní Cyrovho minibandu je vzrušujúca a dokonalá. Prispieva k tomu i Baptistov rozsiahly inštrumentálny inventár, ako sú mbiras, pandeira, caxixi, peneira, gongué, cassa grande a iné exotické hudobné "náčinie". Neznie však iba bohatý latino "nárez", ale i krehké akustické miniatúry, ako Tupingmbás v podaní violončela a klavíra, alebo úplný klenot albumu Argan a autentický vokálny príspevok Hassana Ben Jaffara, podaný so správnou dávkou arabskej sentimentality, ktorá ešte viac vynikne v skladbe Lamento Mourisco. Záverečný "ľudožrútsky" track sa volá Antropofagia a Cyro tu na hudobným podkladom prerozpráva večerníček pre dospelých o tom, ako sa v Brazílii vylodili prví kolonizátori a ako to celé dopadlo. Album Banquet of the Spirits je zvukovo skvelý, najmä perkusná a bicia sekcia znie lahodne a živo. Je to svieže a invenčné hranie bez bariér a žánrového obmedzenia.

Pre časopis Hudba, číslo IV./2008 napísal Peter Katina

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára