nedeľa 3. apríla 2011

Recenzia CD Sinne Eeg : Waiting For Dawn

Sinne Eeg
Waiting For Dawn
Cope Records, 2007

Dánska speváčka Sinne Eeg si svojím druhým albumom získala v Dánsku okamžitú pozornosť a táto nahrávka sa stala bezprostredným impulzom k rozsiahlemu turné a koncertným ponukám v zahraničí. Ide o autorský album, väčšinu skladieb zložila Sinne Eeg sama a napísala si i texty v angličtine. Jej sprievodnú zostavu tvoria klavirista Lars Jansson, vynikajúci basista Mads Vinding a Morten Lund na bicích. Je neuveriteľné, akým vyzretým prejavom táto mladá speváčka disponuje. V jej tvorbe cítiť vplyv amerického jazzu i severské vplyvy. Sinne Eeg má krásny, elastický, prirodzene tmavý hlas, ktorý využíva bez afektu a "dorábania sa" na veľké americké vzory a bez prílišného experimentovania. Vynikajúco a zrozumiteľne artikuluje, má veľké hlasové rozpätie a bohatý farebný register pri všetkých dynamických odtieňoch. Treba povedať, že Sinne Eeg je výrazne iná, než jej dánske "kolegyne" Malene Mortensen alebo Caroline Henderson, čo len dokazuje, že táto časť Európy je bohatá na ženské vokálne talenty. Album tvorí jednoliaty blok jedenástich skladieb, navodzujúcich čarovnú atmosféru klasického jazzu v špičkovej interpretácii určenej nielen na pasívne večerné počúvanie. Treba si ho sústredene vychutnať. Sinne spieva veľmi citlivo a jej výpoveď vyznieva naliehavo a úprimne, s  obsahom svojich piesní sa evidentne stotožňuje. Ako skladateľka má talent pre originálnu melodiku rozsiahlych línií s prekvapivými zvratmi a výborné frázovanie. Strofy sa farebne neopakujú, ale vždy znie hudba korešpondujúca s verbálnym obsahom. Texty, ktoré zvyknú byť najväčšou slabinou vokálnych albumov, sú poetické a  emotívne, ale bez náznaku gýčovosti a sentimentality. Kapela nerobí speváčke "krovie", sleduje síce kontext, ale hrá nezávisle, akoby bola Sinne jej ďalším členom, v priestore medzi strofami hrá skupina doslova vlastný koncert. Skvelé momenty sú napríklad v skladbe My Treasure, kde Sinne spieva iba so sprievodom basovej linky. Mads Vinding tu famózne "poletuje" na kontrabase, variuje jej vokálnu melódiu a dopĺňa ju harmonicky, v druhej strofe pre zmenu hrá iba klavír s bicími ďalšie variácie danej témy. Mads Vinding ešte zažiari v piesni Stuck a na Better Anything to všetci "rozbalia" naplno. Pozoruhodné je i minisólo Mortena Lunda v Sudden Change of Weather i úspešné autorské počiny klaviristu Larsa Janssona v skladbách What It Means To Me a Brief Hesitation. Celý album sa pohybuje v rovine decentného klubového hrania a o to viac vyniká jemný a tvárny vokál tejto skvelej speváčky. Waiting For Dawn je nádherný, hodnotný a vyvážený album, ktorý poslucháča nadchne kvalitou spevu, hudby, textov a skvelou atmosférou.

Pre časopis Hudba, číslo II.-III./2008 napísal Peter Katina