nedeľa 3. apríla 2011

Recenzia CD Rosendal/ Earle/ Templeton : Tide

Rosendal/ Earle/ Templeton
Tide
Stunt Records, 2008/ Hevhetia

Klavírne trio Petra Rosendala nie je prekvapením. Aspoň nie pre toho, kto vie, že Rosendal sa stal hviezdou dánskeho jazzového neba už po skončení štúdia. Okrem sólového albumu nahral Rosendal tri ďalšie s triom a najnovšia nahrávka Tide, v poradí druhá v tomto obsadení, dokonca získala ocenenie Album mesiaca časopisu Jazz Special. Treba povedať, že absolútne zaslúžene. Trio svojou jasnou koncepciou a strhujúcou inštrumentálnou virtuozitou poriadne šliape na päty slávnym zoskupeniam, ktoré už na svetovej scéne fungujú roky. Album Tide sa tematicky venuje moriam. Už názvy skladieb, ako Trosky, Čajky, Príliv alebo Krištáľovo čistá, navodzujú atmosféru, ktorú sa triu podarilo dokonale dostať do hudby. Je to priezračná, a lahodná hudba, principiálne ukotvená v klasike. Basista Graig Earle, ktorý sa presťahoval z Kanady do Dánska, je neuveriteľne flexibilný a  v rámci Rosendalových kompozícií (ktorý je výhradným autorom repertoáru) spolu "fungujú" na úrovni skvelo zohratej komornej zostavy klasickej hudby. Niektoré línie, ktoré hrajú spolu, dokonale pripomínajú súhru klavíra so sláčikovými nástrojmi v romantickej hudbe. Neprehliadnuteľný bubeník Janus Templeton má v rámci možností bicích nástrojov širokospektrálnu farebnú škálu. Rosendal Trio hrá doslova ako jeden človek. Okrem nehy, tradičnej severskej melanchólie a precíznych hudobných tvarov prinášajú neustále zmeny nálad a dojem z ich hry je podmanivý a svieži. Virtuozita ne je na úkor ostatných prvkov, a celý album tak pôsobí veľmi vyvážene. Skladby samotné sú brilantne prepracované a  doslova prekypujú mimoriadnou invenciou a kvalitou, značne presahujúcou tvorbu porovnateľných zoskupení. Hudobné motívy nie sú postavené na striedaní tém so sólami, ale Rosendalova hudba sa vynára akoby z ničoho a pokojne plynie v ladnom súznení troch nástrojov s často prekvapivými odbočkami do neraz búrlivých vôd. Tento album vpustí do vašej obývačky čerstvý morský vzduch a vôňu neviditeľných diaľav oceánu. A samozrejme skvelú hudbu.

Pre časopis Hudba, číslo II.-III./2008 napísal Peter Katina