piatok 8. apríla 2011

Recenzia CD Jonas Westergaard : Helgoland

Jonas Westergaard
Helgoland
Stunt Records, 2008/ Hevhetia

Prvý autorský album Helgoland dánskeho kontrabasistu Jonasa Westergaarda vznikol vďaka tomu, že v roku 2006 získal významné ocenenie Danish Broadcasting Corporation Jazz Award, ktoré mu umožnilo vybrať si zostavu spoluhráčov podľa vlastných predstáv a natočiť svoj vlastný album. Westergaard si k rytmike pribral hlavne rozšírenú dychovú sekciu (trúbku, trombón, saxofón a klarinet), ktorá intenzitou prejavu občas pripomína zvuk veľkého bigbandu. Vyzdvihnúť treba kompozičnú kvalitu Westergaardovho diela, vysoko prevyšujúcu pomyselnú, vysoko nastavenú latku kvalitných škandinávskych jazzových a alternatívnych projektov. Namiesto ďalšej várky ohrávaných jazzových štandardov žiari na albume sedem skvostných skladieb, v ktorých Westergaard prezentuje svoju predstavu o tom kam by sa mohli uberať rôznožánrové autorské projekty. Jeho skladby nie sú čisto jazzové, obsahujú aj prvky súčasnej hudby a zaujmú vopred premysleným hudobným konceptom. Sú zvukovo krehké, subtílne a rozplývajú sa vo veľmi pokojnej atmosfére, ktorá hraničí s tichou škandinávskou melanchóliou. Na Westergaardových dielach krásne vidieť evolúciu hudobných nápadov od drobnej motivickej práce k rozvíjaniu širokých dynamických oblúkov. Špičkoví dánski hráči majú Westergaardov hudobný model dokonale zažitý a zoskupenie, ktoré osciluje medzi jazzovou kapelou, bigbandom a ansámblom súčasnej vážnej hudby, je naozaj prvotriednym interpretom Westergaardových hudobných nápadov. Táto nahrávka dokazuje, že vydarené a progresívne autorské albumy sú rozhodne hodnotnejším produktom, než je vsádzanie na istotu ošúchaných šlágrov.

Pre časopis Hudba, číslo IV./ 2008 napísal Peter Katina