piatok 6. mája 2011

Recenzia CD Ernst Reijseger : Tell Me Everything

Ernst Reijseger
Tell Me Everything
Winter&Winter, 2008/ Hevhetia

V súčasnej móde improvizujúcich, spievajúcich, crossoverových a rockových violončelistov sa vymyká z priemeru niekoľko hudobníkov, ktorí hrajú a komponujú originálne a  neopočúvane a na vysokej interpretačnej úrovni. Patrí k nim aj Ernst Reijseger, ktorý dokáže vyplniť takmer sedemdesiatminútovú nahrávku vlastnými kompozíciami a odohrať ju sólo tak, že vyrazí dych aj najväčším pochybovačom. Trinásť skvelých skladieb na albume Tell Me Everything nahral Reijseger v kostolíku Volpaia v Toskánsku a ako je už zvykom u vydavateľstva Winter&Winter, nahrávka zachytáva aj okolité zvuky prírody, spev vtákov, vietor a momentálnu akustickú situáciu, takže poslucháč má pocit,akoby bol na koncerte pod holým nebom. Zvuky prostredia však nerušia, práve naopak, podporujú uvoľnený a pokojný pocit z Ernstovho muzicírovania. Jeho skladby sa často oddávajú filozofickému rozjímaniu a meditácii, ale album postupne "naberá na obrátkach" a dôjde aj na divoké, halucinogénne, takmer rockové pasáže. Pozoruhodná je violončelistova práca s dynamikou v pianissime a s alikvotnými tónmi, kde dokáže udržať napätie a "na počkanie" vyčarovať drobné prepracované detaily. Reijseger predvádza všetky možné techniky hry a kým viacerí crossoveroví violončelisti sa sústreďujú hlavne na pizzicatové vybrnkávanie, on pracuje majstrovsky hlavne so sláčikom. Jeho lomené figúry a rozsiahle agresívne plochy rozložených akordov sa zdajú byť neprekonateľné. Napriek hráčskemu nasadeniu vo vypätých miestach sú jeho kompozície pomerne lyrické a krehké, a tak album poteší širokospektrálnym záberom nálad a žánrov v skvelej autorskej prezentácii.

Pre časopis Hudba, číslo I.-II./2009 napísal Peter Katina