utorok 3. mája 2011

Recenzia CD Secret Chiefs 3 : Xaphan

Secret Chiefs 3
Xaphan
Tzadik, 2008 / Hevhetia

Secret Chiefs 3 je extravagantné hudobné zoskupenie, ktorého dušou je multiinštrumentalista Trey Spruance. Keď ho John Zorn poveril nahrávkou v poradí deviateho setu svojej zbierky skladieb "Knihy anjelov", možno ani on sám netušil, aký album z toho vznikne. Secret Chiefs totiž zo "vzorkovníka" Zornových skladieb inšpirovaných hlavne klezmer hudbou a čerpajúcich z myšlienok kacírstva a démonológie, vybrali nevyhnutný podklad a naaranžovali naozaj pekelný hudobný guláš doteraz aj v Tzadiku nevídaného rozsahu. To, čo znie z reproduktorov, je masa diabolského klezmeru skrížená s rockom, metalom, jazzom, folkom, big bandom, zborovým spevom, cigánskou hudbou a štýlovo neidentifikovateľným hudobným šamanizmom. Na hráčoch je poznať, že ako tínedžeri počúvali dosť tvrdú, ale inteligentnú hudbu. Dajú sa tu vypozorovať akési ázijské pentatonické prvky, vzdialené ozveny zašlej slávy Seattlu, ale podstatný je predsa len prvok "radikálnej židovskej kultúry", čo je aj názov CD edície v Tzadiku, ktorá sa zameriava na tradičnú židovskú hudbu v netradičnom "habite". Ukážky z tohto CD môžu poslucháča zavádzať, pretože v priebehu pár sekúnd sa zmení atmosféra skladby, nástrojové obsadenie a všetko je zrazu inak. To, čo zostáva, je vysoká interpretačná kvalita a najvyššie emocionálne nasadenie. Žiaden poprockový balast, žiadne vypchávky, nadstavovanie, opakovanie motívov, žiadne hladké prechody. Je to dynamický nárez, proti ktorému sú všetky hardrockové a punk- klezmerové kapely iba silvestrovskými hráčmi stupníc. Prudké žánrové prestrihy v skladbách sú však urobené veľmi citlivo a každá kompozícia má vlastný vnútorný vývoj. Album sa počúva veľmi príjemne, pretože tanečné a lyrické prvky značne zjemňujú rockové vstupy. Xaphan je expresívna a nádherná muzika, ktorá svojou príťažlivosťou a bizarným zmiešavaním rôznych hudobných svetov ukazuje nové trendy multižánrového ponímania klezmer hudby.

Pre časopis Hudba, číslo IV./ 2008 napísal Peter Katina