nedeľa 8. mája 2011

Recenzia CD John Zorn : Film Works XXI : Belle de Nature/ The New Rijksmuseum

John Zorn
Film Works XXI : Belle de Nature/ The New Rijksmuseum
Tzadik, 2008/ Hevhetia

Ďalší album zo série filmovej hudby Johna Zorna tvorí hudba hneď k dvom snímkom. Prvým je francúzsky ľahko erotický film Belle de Nature režisérky Marie Beautyovej. Hudba k nemu podčiarkuje jemný, ženský element, lyriku, pôvab a ľahkosť. Zorn si pri inštrumentovaní vybral trio v zložení gitara (Marc Ribot), harfa (Carol Emanuel) a basa( Ezra Blumenkrantz). Táto hudba je neuchopiteľná, náladová a pohybuje sa akoby v stálych prílivových vlnách. Tvoria ju minimalistické motívy a jednoduché podmanivé harmónie. Skladby vyžarujú akési bezčasové relaxačné vibrácie, ktoré svojím smerovaním do stratena posúvajú vnímanie skôr smerom k meditácii, než k sústredenému posluchu. Druhým filmom, ku ktorému Zorn napísal hudbu, je The New Rijksmuseum. Ide o hudbu k dokumentárnemu filmu, popisujúceho rekonštrukciu slávneho Rijksmusea v Amsterdame. Centrálnou postavou tejto časti nahrávky je klavirista Uri Caine, hrajúci na čembale. Farba tohto nástroja vytvára zvukový podklad všetkých skladieb. Zorn nazval hudbu k tomuto filmu "barokový minimalizmus". Caina a Zorna na čembale dopĺňajú Cyro Baptista na perkusiách a Kenny Wollesen na vibrafóne a zvonkohre. Príjemná monotónnosť strojovo klepotajúcich perkusií, zvuk čembala, evokujúci dobovú hudbu a pravidelné kolísanie jemných, opakovaných tónov vibrafónu a zvonkohry na vlnách krátkych intenzívnych motívov sú pozvánkou do krehkého sveta neobyčajnej hudobnej fantázie.

Pre časopis Hudba, číslo I.-II./2009 napísal Peter Katina

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára