nedeľa 8. mája 2011

Recenzia CD John Zorn : Film Works XXII :The Last Supper

John Zorn
Film Works XXII : The Last Supper
Tzadik, 2008 / Hevhetia

John Zorn často priznáva, že jeho tvorbu ovplyvňovali skladatelia minimalizmu, ako sú Philip Glass, Steve Reich alebo Terry Riley. Prvky minimalizmu uplatnil aj na svojom najnovšom albume, ktorý obsahuje hudbu k filmu The Last Supper od francúzskeho režiséra Arna Boucharda. Ide o bizarný "scifi-art" film, plný bizarného násilia, futuristických fantázií, rituálov a surrealistických obrazov v štýle Davida Lyncha. Zorn hudbu realizoval v limitovanom obsadení štyroch skvele sa dopĺňajúcich vokalistiek (Martha Cluver, Lisa Bielawa, Abby Fisher a Kirsten Sollek) a kontratenoristu Caleba Burhansa, skombinovaných s divokými perkusiami Zornovho dvorného hráča Cyra Baptistu. Skladby majú mysteriózne názvy ako Somnabulisme, Tarot, Farba krvi, Vzývanie, Cestovanie v čase, Diabol... Tajomná hudba sa pokojne dvíha a klesá na vlnách štyroch ženských hlasov a kontratenoru, v slučkách vytvárajúcich pôsobivé harmónie z často krkolomných, nespevných intervalov. Skladby znejú a capella a temné vstupy perkusií sa väčšinou nachádzajú na oddelených trackoch. Sentimentálne ženské hlasy, prednášajúce sylabizované party bez textu, občas nápadne pripomínajú melancholickú hudbu k starým slovenským filmom, zobrazujúcim literárne diela lyrizovanej prózy. Bezpochyby náročné party sú zaspievané brilantne, s plastickým tvarovaním opakujúcich sa figúr a s istou mysterióznosťou a nostalgiou. Úplne ideálne by asi bolo vnímať túto hudbu spolu s filmom, napriek tomu však ide o veľmi zaujímavý album.

Pre časopis Hudba, číslo I.-II./2009 napísal Peter Katina

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára